Koszty marketingu internetowego: Wszystko, co powinieneś wiedzieć

Zastanawiasz się nad inwestycją w marketing internetowy dla swojej firmy? Pewnie już szukałeś informacji, ale trudno Ci znaleźć konkretne odpowiedzi na pytania o koszty różnych usług marketingowych i optymalny budżet reklamowy?

Sami zaczęliśmy szukać i naprawdę nie jest to proste zadanie. W internecie jest mnóstwo informacji, z czego po dokładniejszej analizie okazuje się, że część z nich się wzajemnie wyklucza.

W AdForge codziennie odpowiadamy na pytania klientów dotyczące kosztów Performance Marketingu jak i budżetów reklamowych ogółem. Wierzymy, że świadomy klient to najlepszy klient, dlatego staramy się być transparentni odnośnie wszystkich kosztów, jakie możesz ponieść jako reklamodawca – zarówno na początku współpracy, jak i w dłuższej perspektywie.

Jednak zdajemy sobie sprawę, że to dopiero początek. Większość osób chce więcej szczegółów, opartych na konkretnych usługach marketingowych i uwzględniających różne czynniki wpływające na wycenę.

W tym artykule skupimy się na kosztach w podziale na zakresy cenowe oraz konkretne usługi. Możesz przejść do interesującej Cię sekcji za pomocą poniższych linków:

Usługi marketingowe według zakresu cenowego:

  • Poniżej 2000 zł miesięcznie
  • 2000-5000 zł miesięcznie
  • Powyżej 5000 zł miesięcznie

Koszty konkretnych usług marketingowych:

  • Obsługa kont Google Ads
  • Obsługa kont Meta Ads (Facebook, Instagram)
  • Optymalizacja konwersji na stronie
  • Czynniki wpływające na wycenę agencji
  • Jak ustalić optymalny budżet reklamowy

Pamiętaj, że podobnie jak przy zakupie domu, możesz zdecydować się na podstawowy pakiet usług lub na bardziej zaawansowane rozwiązania. Większość klientów zaczyna od podstawowego pakietu, by z czasem dodawać kolejne elementy w miarę rozwoju biznesu i zwiększania budżetu marketingowego.

Ceny mogą być mylące, gdy przeglądasz różne oferty online. Wiele czynników wpływa na ostateczną wycenę projektu marketingowego. Postaramy się pomóc Ci spojrzeć na to z odpowiedniej perspektywy.

Budżet reklamowy i strategia

Zacznijmy od podstaw. Żeby skorzystać z usług agencji, która zajmuje się Performance Marketingiem, lub potocznie mówiąc, robieniem reklam w Google/ Meta Ads trzeba wydzielić dwa rodzaje kosztu:

  • Budżet reklamowy – czyli część, którą płacimy do Google lub Meta za wyświetlanie reklam
  • Koszt obsługi – czyli część, którą przyjmuje firma obsługująca konta reklamowe, jako wynagrodzenie

Nie każdy powinien jednak korzystać z delegowania obsługi kont reklamowych. Szczególnie na początkowym etapie rozwoju. Dlaczego? Z kilku powodów, ale wymienię dwa najważniejsze:

Powód Nr 1 – Brak pomysłu lub strategii pozyskiwania ruchu

Zejdźmy do strategii i określmy, kto powinien rozważyć taką współpracę.

Jeśli w Twojej firmie brakuje strategii marketingowej ogółem → Zacznij od budowy tej strategii. Reklamy to nie jest złoty Graal. Kampanie są dobrym sposobem na pozyskanie ruchu. Są przewidywalne, mamy mocny wpływ na to co tam pokażemy oraz bardzo szybko możemy określić skuteczność naszych działań.

Ale reklamy to nie jest jedyny aspekt marketingu i sprzedaży, który trzeba stworzyć, żeby to wszystko działało. Jeśli nie znasz swoich celów, nie wiesz co chcesz osiągnąć z tych reklam – to nie jest dobra droga. Najpierw musisz zbudować strategię całości działań. Od momentu zbudowania świadomości twojego rozwiązania (marketing) do momentu, gdy klient dokona zakupu i odbierze swoje zamówienie (sprzedaż). To musi być pełne i holistyczne doświadczenie, a reklamy są jedynie jego częścią.

Dużo firm próbuje trochę to “oszukać” i oprzeć wszystkie swoje działania o kanały płatne. To niestety nie jest dobry pomysł. Na krótką metę może zadziałać, ale w długim terminie jest wiele ryzyk:

  • Uzależniasz się od Google/ Meta – Cały biznes leży w rękach algorytmu. Brakuje dywersyfikacji.
  • Płacisz za kliknięcia/ wyświetlenia – Działania SEO, Contentowe czy Social Media mają do siebie to, że tworzysz je raz i zostają w danym medium/ serwisie. Nawet jeśli wyprodukowanie jakiegoś wpisu blogowego zajęło kilka godzin, to on już pozostaje treścią. W reklamach płacimy za każde wyświetlenie oraz kliknięcie, więc za wszystko musimy zapłacić.
  • Duża konkurencja – Kilka lat temu było znacznie prościej. Mniej osób działało w Google czy na Facebooku. Systemy reklamowe działają na zasadzie aukcji, czyli im więcej osób walczy o możliwość wyświetlania się danej osobie/ na daną frazę, tym więcej trzeba za to zapłacić. A że konkurencja rośnie z każdym rokiem, to niestety koszty pojedynczego kliknięcia również idą w górę

Powód Nr 2 – Brak dokładnej kalkulacji

Załóżmy, że masz przemyślaną strategię, zaczynasz działać z reklamami. Wybierasz agencję, zlecasz działania i obserwujesz co się dzieje.

W Twoim sklepie zaczyna się większy ruch wpadają pierwsze zakupy. Widzisz, że sprzedajesz kilka razy więcej niż wcześniej i się z tego cieszysz. Dodatkowo agencja raportuje, że ROAS dla kampanii wyniósł 400%, czyli z każdej wydanej złotówki, reklamy przyniosły 4 zł zwrotu! Rewelacja!

Do czasu dokładnej kalkulacji. Jeśli nie zrobiłeś tego wcześniej, może czekać Cię bardzo kosztowny błąd. Przejdźmy do matematyki.

Zakładając taki scenariusz, że wydawałeś 0 zł na marketing i mając 30% marży sprzedawałeś za 8000 zł miesięcznie. Po odliczeniu kosztu zakupu zostaje Ci 2400 zł. Nie dodajemy tutaj kosztów wysyłki, pracowników, podatków itp. Dla uproszczenia → Sprzedałeś w styczniu za 8000 zł i zostawało Ci 2400 zł.

Agencja wygenerowała dodatkowej sprzedaży za 20 000 zł. Przyjmując, że w każdym miesiącu wpadały zamówienia na równe 8000 zł, to sprzedałeś w lutym za łącznie 28 000 zł. Wygląda super, to przecież 3.5x tyle co miesiąc wcześniej!

Po odliczeniu kosztu zakupu towarów zostaje 8400 zł, a to 6000 zł więcej niż miesiąc temu!

Ale budżet reklamowy wyniósł 5000 zł, a agencja za pracę na kontach, stworzenie i optymalizację kampanii wystawiła FV na 2500 zł.

Skutek? Zostało Ci 900 zł, zamiast 2400 zł.

Zarobiłeś o 1500 zł MNIEJ sprzedając o 20 000 zł więcej!

Dlatego te działania muszą być przemyślane i dokładnie rozpisane w Twoim biznesie.

Ciężko dokładnie określić w którym momencie warto delegować obsługę kampanii reklamowych, bo zależy to od marżowości produktu, aktualnej sprzedaży oraz ogólnych kosztów, ale można przyjąć, że najlepiej to zrobić w okolicach 8000 – 12 000 zł miesięcznie.

Wtedy stosunek wynagrodzenia za obsługę kampanii jest odpowiedni do całego budżetu reklamowego.

Przy mniejszych projektach lepiej skorzystać z usług doradztwa, szkoleń, czy po prostu współpracy w mniejszym wymiarze, na zasadzie godzinowej stawki, a nie pełnej i zaawansowanej obsługi projektu.


Jak ustalić optymalny budżet reklamowy

Określenie optymalnego budżetu reklamowego zależy od wielu czynników, takich jak:

  1. Twoje cele biznesowe
  2. Etap rozwoju firmy
  3. Konkurencja w branży
  4. Sezonowość sprzedaży
  5. Marża na produktach/usługach

Ogólna zasada mówi, że firmy powinny przeznaczać na marketing od 5% do 15% swoich przychodów. Dla nowych firm lub podczas wprowadzania nowych produktów, ten procent może być wyższy. Ten udział zależy również od poziomu marży, którą Twoja firma posiada. Jeśli sprzedajesz z 50% marży, możesz zainwestować znacznie więcej, niż firma, która pracuje na 20% marży.

Jeśli mielibyśmy jednak podać orientacyjne widełki, to rekomendujemy minimum 1500 zł miesięcznie na dany kanał reklamowy.

Wynika to z prostej przyczyny, to daje zaledwie 50 zł dziennie. Zakładając, że koszt kliknięcia będzie na poziomie 1 zł, to masz 50 dodatkowe wejścia na stronę dziennie.

Poniżej tych 1500 sesji miesięcznie jest znacznie ciężej analizować dane. Zakładając współczynnik konwersji na poziomie 2% możesz spodziewać się 30 zakupów.

To nie jest zbyt duża ilość, ale jest już odpowiednia do tego, żeby wyciągać pierwsze wnioski i optymalizować swoje działania.


Usługi marketingowe według zakresu cenowego

Na co możemy liczyć w danym przedziale cenowym?

Oczywiście każda firma ma swoje sposoby na wycenianie usług, ale możemy przyjąć ogólne założenia i pokazać co my jesteśmy w stanie zrobić w danym pułapie finansowym.

Poniżej 2000 zł miesięcznie

W tym przedziale cenowym możesz liczyć na podstawową obsługę jednej platformy reklamowej (np. Google Ads lub Meta Ads) z ograniczonym budżetem reklamowym. Zazwyczaj nie obejmuje to zaawansowanej optymalizacji ani kompleksowej strategii. To dobry start dla małych firm z ograniczonym budżetem. Jest to raczej optymalizacja na zasadzie – specjalista wejdzie, zrobi odpowiednie kampanie i będzie je optymalizował raz w tygodniu. Dodatkowo przy małym budżecie reklamowym nawet nie ma sensu wprowadzać ciągłych zmian w kampaniach – system potrzebuje czasu oraz odpowiedniej ilości konwersji, by się na nowo nauczyć, a przy niewielkim budżecie trwa to dłużej.

Większość agencji raczej nie działa w tym budżecie, choć znajdzie się sporo freelancerów, którzy będą w stanie przyjąć takie projekty.

W AdForge w tym budżecie nie przewidujemy obsługi kont, ponieważ z doświadczenia wiemy, że aby wygenerować naprawdę dobre wyniki, lepiej jest działać na większym budżecie reklamowym. W tym przedziale proponujemy rozwiązanie na zasadzie pojedynczych konsultacji, lub pakietu godzin, który możemy przeznaczyć na optymalizację kampanii.

2000-5000 zł miesięcznie

Ten zakres pozwala na obsługę kilku platform reklamowych jednocześnie (np. Google Ads i Meta Ads) oraz podstawową optymalizację konwersji na stronie. Możesz liczyć na bardziej zaawansowane zarządzanie kampaniami i regularną optymalizację.

Większość znanych w Polsce agencji rozpoczyna swoją wycenę w okolicach 3000 – 4000 zł/ miesięcznie za obsługę jednego konta reklamowego oraz raczej nie podejmują się optymalizacji konwersji. Dodatkowo agencyjny model przeważnie przewiduje 5% – 10% prowizji z budżetu reklamowego, czyli jeśli planujesz wydawać 10 000 zł na reklamy to agencji zapłacisz podstawową stawkę (załóżmy 3000 zł) oraz dodatkowe 5-10% od tego budżetu (500 zł – 1000 zł).

W AdForge działamy na stałej stawce per konto reklamowe, która zależy od skomplikowania projektu. Dodatkowo w naszej bazowej ofercie jest podstawowa optymalizacja konwersji, a więc otrzymujesz dwie usługi w cenie jednej. Nasze stawki zaczynają się od 3100 zł miesięcznie.

Powyżej 5000 zł miesięcznie

Przy tym budżecie otwierają się możliwości pełnej obsługi marketingowej, obejmującej zarządzanie wieloma platformami reklamowymi, zaawansowaną optymalizację konwersji, tworzenie contentu, analitykę i regularne raporty. To opcja dla firm, które traktują marketing jako kluczowy element swojej strategii rozwoju.

Jak chodzi o wyceny na rynku, to model agencyjny się raczej nie zmienia. Po prostu gdy budżety są większe, to agencje są w stanie znacznie zwiększyć ilość usług. Przy założeniu 10% z budżetu 80 000 zł miesięcznie, to koszt wzrośnie o dodatkowe 8000 zł, ale agencja będzie w stanie dołożyć znacznie więcej usług, niż w podstawowym wariancie.

W naszym przypadku jest podobnie. Nasz czas jest ograniczony, więc możemy przyjąć tylko kilka dużych projektów jednocześnie, natomiast takie usługi są znacznie szersze.

Jesteśmy w stanie nie tylko tworzyć i optymalizować reklamy w każdym systemie reklamowym, ale również zająć się obsługą contentu, oraz zaawansowanymi sposobami optymalizacji konwersji. W tym wariancie wykonujemy całą pracę związana z optymalizacją strony oraz współpracujemy z osobami odpowiedzialnymi za sklep po stronie klienta, żeby jeszcze szybciej wdrażać zmiany i poprawiać wyniki sprzedażowe. To rozwiązanie rekomendujemy dla firm, które mają co najmniej 20 000 zł miesięcznie budżetu reklamowego oraz działają w minimum 2 systemach. Nasze stawki rozpoczynają się od 5250 zł miesięcznie.


Koszty konkretnych usług marketingowych

Obsługa kont Google Ads

Koszt obsługi kont Google Ads zwykle waha się od 1000 do 5000 zł miesięcznie, w zależności od liczby kampanii, budżetu reklamowego i złożoności projektu. Niektóre agencje pobierają procent od wydawanego budżetu (np. 5-10%), inne stosują stałe stawki.

W naszym przypadku jest to od 3100 zł miesięcznie.

Obsługa kont Meta Ads (Facebook, Instagram)

Ceny za obsługę kont Meta Ads są podobne do Google Ads i zazwyczaj mieszczą się w przedziale 1000-5000 zł miesięcznie. Czynniki wpływające na cenę to liczba obsługiwanych kont, różnorodność kampanii i wymagana częstotliwość raportowania.

W naszym przypadku jest to od 3100 zł miesięcznie.

Optymalizacja konwersji na stronie

Koszty optymalizacji konwersji mogą się znacznie różnić w zależności od zakresu prac. Podstawowa optymalizacja może kosztować od 2000 do 5000 zł, podczas gdy kompleksowe projekty obejmujące testy A/B, analizę ścieżki zakupowej i wdrożenie zmian mogą sięgać nawet 20 000 zł lub więcej.

Czynniki wpływające na wycenę agencji

  1. Doświadczenie i reputacja agencji
  2. Zakres świadczonych usług
  3. Wielkość i złożoność Twojego biznesu
  4. Wymagana częstotliwość raportowania i komunikacji
  5. Długość kontraktu (dłuższe umowy mogą oznaczać niższe stawki miesięczne)
  6. Branża (niektóre sektory wymagają specjalistycznej wiedzy)

My łączymy optymalizację konwersji wraz usługami PPC, więc polecamy zaawansowany pakiet obsługi kont reklamowych wraz z optymalizacją strony, zaczynając od 5250 zł miesięcznie.

Pamiętaj, że podane tu liczby są jedynie orientacyjne. Aby uzyskać dokładną wycenę dla Twojego projektu, najlepiej skontaktować się bezpośrednio z agencją marketingową, która oceni indywidualne potrzeby Twojego biznesu.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak możemy pomóc Twojej firmie w Performance Marketingu?

Skontaktuj się z nami, a chętnie omówimy Twój projekt i przedstawimy spersonalizowaną ofertę.

Podobne wpisy